søndag 21. februar 2010

FERKSE KRYDDER, URTER OG ANNET SMÅPLUKK

Nå kan vi snart begynne å i potter og kar.  Tenk når vi kan kjenne duften av ferske urter og krydder som vi har sådd selv.
Men først må jeg få vise dere et gardinstoff en kunde har valgt til kjøkkenet sitt for våren.  Jeg gleder meg til å begynne å sy disse, som skal bli tre lifter i et lyst flott kjøkken.  Designeren av stoffet er en av mine store favoritter.  Det er kjøpt hos Svensk Tenn i Stockholm og dere kan se tekstilmønstrene hans her - klikk på produkter - tekstiler og Josef Frank. Er ikke dette en vitamininnsprøytning så vet ikke jeg.


Så var det over til det jeg egentlig ble så inspirert av. Solen skinner og jeg begynte å bla i den store urteboken av Lesley Bremness (Gyldendal ISBN 82-05-19139-5), og tenkte at jeg må være flink til å huske å så tidlig nok for en gangs skyld.  Jeg liker grønne syltede tomater, men det er fint å få noen som blir solmodne og RØDE også. --Ja, det er helt riktig. Det er kaffeservicet Edme fra Wedgwood jeg viser frem her.


Karse og Reddik kan faktisk såes og høstes inne gjennom hele året. 
Reddik lukter godt og det er bare så godt å knipe av en fersk reddik og gumle i seg.


Basilikum og Tomater kan snart såes inne.  HURRA! Om du ikke har et lite drivhus inne med god varme er det greit å vente litt til solen varmer bedre gjennom vinduene. Mars
Sar er en urt jeg liker å bruke til vilt, men enkelte foretrekker den som te Portulakk er en, i dag, lite kjent urt.  Jeg sylter den og bruker den i fiskesuppe bl.a.  Og en mer positiv smaksopplevelse enn portulakken må bare oppleves.

Og har du ikke grønne fingre, er det på tide og se over vinterens krydder og urter av den ferdigtørkede sorten.  Husk at de er ferskvare og kan nok brukes lenge, men mister fort smak og kraft om den blir stående i glassene for lenge.  Oppbevares helst i luft- og lystette beholdere.  En ting til; VÆR SÅ SNILL ikke oppbevar krydrene dine i krydderhyllen over komfyren, DER ER DET FOR VARMT. Det er klart det er pent å ha de fremme i fine glass, men helst trives de best inne i et skap eller i en skuff hvor det er mørkt.


Og skulle ikke dette være nok, så har jeg også lagt inn en liten ide til et krydderbrød med overraskelse.
God kryddertilværelse

1 kommentar:

  1. Åh - nå får jeg den lysta igjen - den til å grave i kjøkkenhagen - kommer våren snart, eller?
    Kjenner jo lukta og smaken fra bildene - virkelig inspirasjon dette her.
    Jeg har faktisk en bunt med tørka basilikum hengende, som jeg kniper av en gang i blandt - mmm - deilig.

    SvarSlett