søndag 21. februar 2010

BRØD MED URTER OG OVERRASKELSE

Dette brødet falt i smak en kveld jeg stod opprådd for noe å servere. Lag en basis grovbrøddeig med melk. La knuste nøtter og solsikkefrø få ligge 1/2 time i melken som er oppvarmet. Min kokkevenninne gav meg dette rådet for at smaken av nøttene og frøene skal få trekkes ut og gi mer smak til hele deigen.

Tilsett hakkede urter og krydder etter smak og ønske - EKSPERIMENTER. Jeg kan anbefale hakket kanelstang, mynte, estragon, muskat.  Men pass på mengdene. Ferske krydderurter smaker mer enn tørkede. Som søtningsmiddel bruker jeg gjerne honning, men denne kvelden brukte jeg en skive marsipan som en liten overraskelse midt i brødet. Om det falt i smak? Gjett om.

I disse senvinterkveldene med OL på TV og fyr på ovnen, hva kan smake bedre enn en kopp varm URTETE og lunt KRYDDERBRØD

VÆRSÅGOD!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar