fredag 17. september 2010

SI DIN MENING OM BESTIKK FOR MENN AV MENN

Det er ikke bare kvinner som er interessert i design relatert til interiør, det vet vi jo.
Men når menn designer, ideene komme fra biler, båter og fly?
Jeg bare spør.  Er det grunnlag for debatt om dette?  Det hadde vært morsomt.

Macho bestikk fra Hardanger Bestikk.
(Foto: Selskapet)
For første gang lanseres det bestikk for menn. Designer Per Finne fra Voss har latt seg inspirere av fartsfylt design på sportsbiler og båter. Sammen med Hardanger Bestikk har Finne vunnet tre høythengende designpriser fra Norsk Designråd i 2009 og 2010.

- Mens jeg designet bestikkserien Tina tenkte jeg at dette passer for menn, og det er første gang det designes en bestikkserie tilpasset menn. Designmessig har jeg latt meg inspirere av sportsbiler og bil-estetikk, og også noe av italienske båter. Bestikket fremstår noe mer machopreget, maskulint og sporty, sier Per Finne i en pressemelding.

280 000 menn
Tidligere i år ble det i undersøkelse i regi av Infact avdekket at 280 000 norske menn samler på bestikk.

- Jeg synes det er kult at så mange menn er opptatt av bestikk, men oppdraget var ikke å utvikle et bestikk for menn. Personlig synes jeg likevel at det er noe maskulint over Tina, sier Finne.

Han er opptatt av god design, og også at designen er funksjonell ved at det er enkelt i bruk. På tross av tre designpriser føler han ikke press for å hele tiden måtte innfri krav om nye utmerkelser.

Design viktig
- Vi har allerede definert et formspråk i Hardanger Bestikk som gir et godt utgangspunkt. Man kan finne en fellesnevner i designet, samtidig som hver serie har sin profil og identitet, sier han.

Daglig leder Rune Leikvoll mener design er blitt en viktig del av virksomheten: - Det er et helt annet fokus på design i dag enn for bare noen år siden. Folk vil ha bestikk som er vakkert og brukervennlig, sier han.

(Kilde: Hardanger Bestikk)

1 kommentar:

  1. Hallo!!! For min del spiller det ingen rolle om hvem og hva bestikket er designet av /for, bare jeg liker det. Og dette ble nok litt for enkelt og moderne for meg, he-he. Er nok mer på nostalgi enn på moderne design.Tror jeg........ kan aldri vite:DDDDDD Klemz

    SvarSlett