fredag 5. februar 2010

Min lille Emmastol

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for å gjøre ting selv når det gjelder oppussing eller håndarbeid, og jeg har vært en ihuga kursfølger av ymse slag, så også i møbeltapetsering. Det begynner å bli noen år siden, men enda mimrer jeg om kurs med engasjerte og herlige mennesker med samme interesse.
Denne stolen tok jeg med meg til Holmen Gård for å lære litt om faget på tradisjonell måte. (før jeg fant ut at jeg skulle utdanne meg i dette hos Østfold møbelsnekkerskole). På en uke skulle stolen restaureres, og jeg fikk dårlig tid, for treverket var så løent når all stoff og stopp var tatt av at den rett og slett falt fra hverandre.

Så den stod et par dager til liming etter å ha blitt ribbet som en stakkars høne.

Etter å ha fått utførlig innføring i spiralfjørenes omfattende binding med fjørtråd av hamp og lag på lag med alfagress mellom grunnstrie og fasongstrie kunne jeg få videre i prosessen. Den store utfordringen etter fjørene, var å få en jevn og hard nok vulst som skal holde formen på setet i mange år. Vi snakker om TRENING. :-)
Men til å være første gangen og med overoppsyn av min kjære mentor og møbeltapetserermester Odd Filberg klarte jeg brasene og det begynte faktisk å se ut som et møbel etterhvert.
Tro at jeg var stolt når jeg kom så langt som til lerretet.  Nå gjenstod bare å få på møbelstoffet som jeg hadde kjøpt hos min daværende arbeidsgiver; Green Apple A/S.
Den stolteste dama var ferdig etter en ukes "slit".
Og jeg kunne reise hjem med et nytt smykke til heimen.
Moro?  JA gjett.
Stolen står fremdeles utstilt i mitt tapetserverksted i Hobøl. Selv om jeg ser i dag at noe kunne vært gjort anderledes, er jeg like STOLT. DEN ER IKKE TIL SALGS :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar